หลักสูตรและการสอน / Curriculum and Teaching
โรงเรียนสุรวิวัฒน์ มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีสุรนารี ปฏิบัติการการเรียนการสอนตามแนวการศึกษาค้นคว้าด้านการเรียนรู้ทางวิทยาศาสตร์ เทคโนโลยีและภาษา เพื่อพัฒนาผู้เรียนให้เป็นคนดี มีพัฒนาการสมบูรณ์ทั้งร่างกาย จิตใจ สติปัญญา ความรู้ คุณธรรม อารมณ์ และสังคม มีทักษะและความสามารถที่จะใฝ่หาความรู้ตามความถนัด และความสนใจ ให้พึ่งตนเองได้พัฒนาได้ แข่งขันได้ มีจริยธรรม สุนทรียภาพ และวัฒนธรรมในการดำรงชีวิต สามารถอยู่ร่วมกับผู้อื่นได้อย่างมีความสุข เน้นสมรรถนะสำคัญด้านความสามารถในการสื่อสาร ความสามารถในการคิด ความสามารถในการแก้ปัญหา ความสามารถในการใช้ทักษะชีวิต และความสามารถในการใช้เทคโนโลยีตลอดระยะเวลาที่ดำเนินการจัดการเรียนการสอน ตั้งแต่ปีพุทธศักราช 2558 จนถึงปัจจุบันทางโรงเรียนมีการปรับปรุงหลักสูตรทั้งสิ้น 3 ครั้งซึ่งในปีการศึกษา 2566 นั้น ได้จัดการเรียนการสอนตามหลักสูตรโรงเรียนสุรวิวัฒน์ พุทธศักราช 2558(ฉบับปรับปรุง พุทธศักราช 2564) สำหรับนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ไปถึงมัธยมศึกษาปีที่ 6โดยหลักสูตรถูกจัดทำขึ้นให้ครอบคลุมสาระการเรียนรู้รวมถึงสอดคล้องกับหลักสูตรแกนกลางการศึกษาขั้นพื้นฐาน พุทธศักราช 2551 ของกระทรวงศึกษาธิการหลักสูตรประกอบด้วยรายวิชาพื้นฐานด้านคณิตศาสตร์ วิทยาศาสตร์ และเทคโนโลยี พร้อมกับรายวิชาเพิ่มเติมที่เสริมความสามารถในการเรียนรู้และความถนัดทางภาษาอังกฤษ รายวิชาเพิ่มเติมที่ให้ความยืดหยุ่นให้นักเรียนได้สำรวจความสนใจและพัฒนาทักษะที่เกี่ยวข้องกับอาชีพ และกิจกรรมพัฒนาผู้เรียนให้นักเรียนได้ฝึกฝนทักษะที่เป็นประโยชน์ต่อการเรียนรู้และการใช้ชีวิตที่จำเป็นในศตวรรษที่ 21
จุดเน้นของหลักสูตร
โรงเรียนสุรวิวัฒน์ มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีสุรนารี ได้บูรณาการแนวทางการจัดการเรียนการสอนรูปแบบ STEAMS (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics, and Sports) ลงในหลักสูตร และการจัดการเรียนการสอนของโรงเรียนในภาพรวมเน้นการเรียนรู้จากประสบการณ์จริง มีการบูรณาการความรู้ระหว่างสาขาวิชา และมีกิจกรรมที่คอยสนับสนุนการเรียนรู้ของนักเรียนในรูปแบบต่าง ๆ ผ่านการจัดทำโครงงาน รวมถึงกิจกรรมพัฒนาผู้เรียนซึ่งนักเรียนจะได้ฝึกพัฒนาทักษะในการคิด วิเคราะห์การแก้ปัญหา และความคิดสร้างสรรค์ พร้อมทั้งได้ประยุกต์ใช้ความรู้ในชีวิตประจำวัน การบูรณาการความรู้ระหว่างแต่ละสาขาวิชา ช่วยให้นักเรียนมีความเข้าใจที่ลึกซึ้งมากขึ้นในประเด็นที่ซับซ้อนและเตรียมนักเรียนให้พร้อมรับกับความท้าทายใหม่ ในอนาคต
The Key Focus of the Curriculum
Surawiwat School, Suranaree University of Technology, practices inquiry-based learning in the fields of science, technology, and languages to develop students into well-rounded individuals with physical, mental, intellectual, moral, emotional, and social development. Students are equipped with skills and abilities to seek knowledge according to their interests and develop themselves, compete, uphold ethics, cultivate
freedom, and cultural heritage in life. Emphasis is placed on important competencies such as communication skills, critical thinking, problem-solving skills, life skills, and technology proficiency. Throughout the period of curriculum implementation from the B.E. 2558 (2015 AD) to the present, the school has revised the curriculum three times.
In the academic year 2566 (2023 AD), the school conducted teaching according
to the Surawiwat School curriculum, B.E. 2558 (revised edition, B.E. 2564), for
students from Grade 7 to Grade 12. The curriculum was developed to cover the
learning areas and align with the Basic Education Core Curriculum, B.E. 2551 (2008 AD) of the Ministry of Education. The curriculum consists of fundamental subjects in mathematics, science, and technology, along with additional subjects that enhance learning abilities and English language proficiency. Additional subjects provide flexibility for students to explore interests and develop skills related to professions. Developmental activities help students practice skills that are beneficial for learning and essential for life in the 21st century.
Surawiwat School, Suranaree University of Technology, has integrated the STEAMS (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics, and Sports) approach into the overall curriculum and educational management of the school. This approach
emphasizes experiential learning, interdisciplinary knowledge integration, and
various forms of activities to support student learning. Through project work and student development activities, students develop skills in critical thinking, analysis, problem-solving, and creativity, while also applying their knowledge in daily life. The integration of knowledge across disciplines deepens student’s understanding of complex issues and prepares them to face new challenges in the future.
หลักสูตรและการสอน

การส่งเสริมการใช้ภาษาอังกฤษอย่างเข้มข้น
Intensive English Language Promotion
นักเรียนทุกคนจะต้องได้รับการประเมินทักษะการใช้ภาษาอังกฤษ CEFR หรือ TOEFL IPT อย่างต่อเนื่องตลอดระยะเวลา 3 ปีในแต่ละระดับชั้น เพื่อให้นักเรียนได้รับการพัฒนาอย่างมีประสิทธิภาพ และสอดคล้องกันกับระดับการเรียนรู้ นอกจากนี้โรงเรียนยังจัดกิจกรรมส่งเสริมทักษะการใช้ภาษาอังกฤษเพิ่มเติมอีกจำนวนมาก เพื่อกระตุ้นให้ผู้เรียนได้เห็นความสำคัญของการใช้ภาษาอังกฤษในการสื่อสาร อาทิ กิจกรรม English Market day และ กิจกรรม "Word of the Day"
All students must undergo continuous assessment of their English language skills, based on CEFR or TOEFL IPT, throughout the three-year period at each grade level. This ensures effective development aligned with learning levels. Additionally, the school organizes various activities to further enhance English language skills, encouraging students to recognize the importance of English communication. These activities include "English Market Day" and "Word of the Day"

การทำโครงงานและสร้างสรรค์นวัตกรรม
Project-Based Learning and Innovation
นักเรียนทุกคนจะต้องทำโครงงานอย่างน้อย 1 โครงงานและนำเสนอผลงานของตนเองทั้งระดับมัธยมศึกษาตอนต้นและระดับมัธยมศึกษาตอนปลายโดยนักเรียนจะได้เรียนรู้กระบวนการ ทำโครงงานผ่านกลุ่มวิชาโครงงานในตลอดระยะเวลา 3
All students are required to complete at least one project and present their work, both at the lower secondary and upper secondary levels. Students will learn the project process through project-based learning courses throughout the three-year period.

การเขียนโปรแกรมคอมพิวเตอร์และการประยุกต์ใช้เทคโนโลยี
Computer Programming and Technology Applications
นักเรียนจะได้เรียนรู้วิธีการจัดการและใช้ประโยชน์จากเทคโนโลยีสารสนเทศ เรียนรู้ทักษะการเขียนโปรแกรมคอมพิวเตอร์ การออกแบบ และการแก้ปัญหาอย่างมีระบบ โดยที่นักเรียนนั้นจะได้เรียนรู้ผ่านกลุ่มวิชาทางเทคโนโลยีทั้งวิชาพื้นฐานวิชาเพิ่มเติม และวิชาเลือกเสรี
Students will learn how to manage and benefit from information technology, including acquiring skills in computer programming, designing, and systematic problem-solving. They will learn through various technology-related subjects, including core subjects, additional subjects, and elective courses.

การปลูกฝังแนวคิดความเป็นผู้ประกอบการ
Promotion of Entrepreneurial Thinking
หลักสูตรโรงเรียนสุรวิวัฒน์ฯ เน้นส่งเสริมและพัฒนาความเป็น ผู้ประกอบการให้แก่นักเรียน ผ่านการสร้างแรงบันดาลใจ การพัฒนาแนวคิด องค์ความรู้ และทักษะความเป็นผู้ประกอบการ ผ่านกิจกรรมการเรียนการสอนและกิจกรรมพัฒนาผู้เรียน โดยมีความร่วมมือกับสถานพัฒนาความเป็นผู้ประกอบการสำหรับนักศึกษา (Student Entrepreneuship Development Academy, SEDA) มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีสุรนารี ในการจัดกิจกรรมค่ายส่งเสริมความเป็นผู้ประกอบการ
Surawiwat School curriculum emphasizes the promotion and development of entrepreneurial mindset among students through inspiring creativity, fostering an idea development, knowledge acquisition,and entrepreneurial skills. This is achieved by teaching and learning activities along with the student development programs, with collaboration from the Student Entrepreneuship Development Academy (SEDA) of Suranaree University of Technology in organizing entrepreneurship promotion camps.

การเรียนรู้จากแหล่งเรียนรู้ภายในมหาวิทยาลัย
Learning from University Resources
เนื่องด้วยทางโรงเรียนสุรวิวัฒน์เป็นหน่วยงานหนึ่งของมหาวิทยาลัยเทคโนโลยีสุรนารีจึงทำให้นักเรียนสามารถเข้าถึงแหล่งเรียนรู้ต่าง ๆ ซึ่งรวมถึงห้องปฏิบัติการที่ทันสมัยภายในมหาวิทยาลัย ซึ่งทางนักเรียนจะได้เรียนรู้จากผู้เชี่ยวชาญในศาสตร์ และสาขาวิชานั้น ๆ โดยตรง ได้ลงมือปฏิบัติจริง และค้นคว้าหาคำตอบด้วยตนเอง นอกจากนี้โรงเรียนได้กำหนดให้มีวิชาในหลักสูตรที่ดำเนินการจัดการเรียนการสอนโดยอาจารย์มหาวิทยาลัยและผู้เชี่ยวชาญเฉพาะทางอีกด้วยรูปภาพ
As Surawiwat School operates within Suranaree University of Technology, students have access to various learning resources, including state-of-the-art university laboratories. This allows students to learn directly from experts in their respective fields, engage in hands-on activities, and conduct research to find answers on their own. Additionally, the school includes courses in its curriculum that are taught by university professors and subject matter experts.

การเรียนตามความถนัดและความสนใจ
Learning According to Aptitude and Interest
หลักสูตรโรงเรียนสุรวิวัฒน์ฯมุ่งเน้นให้นักเรียนได้เรียนรู้ทักษะตามความถนัดและความสนใจ ของนักเรียน โดยมีวิชาเพิ่มเติมกลุ่ม 2 ที่มีความหลากหลายทั้งด้านวิทยาศาสตร์ คณิตศาสตร์ เทคโนโลยี ภาษา ศิลปะ ดนตรีและกีฬา เพื่อให้นักเรียนได้ค้นพบตนเองและพัฒนาต่อยอดความรู้ของตนได้อย่างเต็มที่ตามศักยภาพของตนเอง และสามารถศึกษาต่อในระดับที่สูงขึ้นได้อย่างมีคุณภาพและไร้รอยต่อในทุกด้าน
Surawiwat School's curriculum emphasizes enabling students to learn skills according to their aptitude and interests. It offers a diverse range of elective courses in Group 2, covering various fields such as science, mathematics, technology, language, arts, music, and sports. This allows students to explore and develop their potential to the fullest, based on their capabilities, and prepares them for further quality education at higher levels without limitations.

การพัฒนาทักษะในศตวรรษที่ 21st
Skills Developmentin the 21st Century
นอกเหนือจากการฝึกทักษะทางวิชาการแล้ว โรงเรียนสุรวิวัฒน์เน้นการส่งเสริมการพัฒนาทักษะการเรียนรู้ ทักษะการใช้ชีวิตและทักษะการทำงานของนักเรียน ผ่านการทำกิจกรรมพัฒนาผู้เรียน อาทิ กิจกรรมชุมนุม กิจกรรมเพื่อส่งเสริมการอ่าน กิจกรรมเพื่อสาธารณประโยชน์ และกิจกรรมต่าง ๆ ของโรงเรียน โดยแต่ละกิจกรรมจะส่งเสริมทักษะที่แตกต่างกันแต่เมื่อรวมทุกกิจกรรมแล้ว นักเรียนจะได้รับการพัฒนาทักษะ ในการดำรงชีวิตในศตวรรษที่ 21 อย่างรอบด้าน
Beyond academic skills, Surawiwat School empha-sizes promoting the development of student's learning skills, life skills, and work skills through various developmental activities such as extracurricular activities, reading promotion activities, community service activities, and other school activities. Each activity promotes different skills, but when combined, students will develop com-prehensive life skills for the 21st century

การศึกษาเพื่อการพัฒนาที่ยั่งยืน
Education for Sustainable Development
โรงเรียนสุรวิวัฒน์ฯ จัดการเรียนการสอนเพื่อส่งเสริมความรู้ ทักษะ ค่านิยม และทัศนคติที่จำเป็นต่อการรับมือกับความท้าทายต่าง ๆในปัจจุบัน ส่งเสริมให้นักเรียนมีความรับผิดชอบต่อสิ่งแวดล้อม เศรษฐกิจ และสังคม เพื่อคนรุ่นปัจจุบันและอนาคต มีความเคารพต่อความหลากหลายทางวัฒนธรรม โดยเน้นถึงความตระหนักรู้เกี่ยวกับเป้าหมายการพัฒนาอย่างยั่งยืน(Sustainable Development Goals, SDGs)ในกิจกรรมพัฒนาผู้เรียนรวมถึงการจัดทำโครงงานวิทยาศาสตร์
Surawiwat School organizes teaching and learning to promote knowledge, skills, values, and attitudes necessary to cope with various challenges in today's world, fostering students' responsibility towards the environment, economy, and society for the present and future generations. The school promotes respect for cultural diversity, emphasizing awareness of the Sustainable Development Goals (SDGs) in student development activities and science projects.

การฝึกประสบการณ์อาชีพ
Professional Experience
โรงเรียนสุรวิวัฒน์ฯ สนับสนุนให้นักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนปลายได้รับการเรียนรู้จาก ประสบการณ์จริง ผ่านการเข้าร่วมการฝึกประสบการณ์ทางอาชีพในสถานประกอบการ เช่น โรงพยาบาล คลินิก หน่วยงานสาธารณสุข ฟาร์มโรงงาน บริษัททางด้านเทคโนโลยี เพื่อให้นักเรียนได้มีโอกาสเรียนรู้ลักษณะรวมถึงบทบาทหน้าที่ของอาชีพต่าง ๆ และค้นพบแนวทางในการประกอบอาชีพที่เหมาะสมกับความถนัดและศักยภาพของตนเอง
Surawiwat School supports senior high school students to learn from real-world experiences by participating in professional internships at various workplaces, such as hospitals, clinics, public health agencies, farms, factories, and technology companies. This provides students with opportunities to learn about the characteristics and roles of different professions, as well as discover career paths that are suitable for their abilities and potential.

การประเมินผลตามสภาพจริง
Authentic Assessment
ทางโรงเรียนสุรวิวัฒน์ฯ ได้สนับสนุนให้นักเรียนในระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนปลายได้เรียนรู้จากประสบการณ์จริง ผ่านการเข้าร่วมการฝึกประสบการณ์ทางอาชีพในสถานประกอบการ เช่น โรงพยาบาล คลินิก หน่วยงานสาธารณสุข ฟาร์ม โรงงาน บริษัททางด้านเทคโนโลยี เพื่อให้นักเรียนได้มีโอกาสเรียนรู้ลักษณะและบทบาทหน้าที่ของอาชีพต่าง ๆ และค้นพบแนวทางในการประกอบอาชีพที่เหมาะสมกับความถนัดและศักยภาพของตนเอง
Surawiwat School has adapted its assessment approach to focus not only on assessing basic skills but also on evaluating student's complex thinking abilities, problem-solving skills, and performance in real-world situations. The teaching and learning process emphasizes student-centered approaches and prioritizes developmental progressover outcome scores and rankings.